Testovi se mogu primjenjivati za provjeru ili samoprovjeru znanja. Ako se testovi primjenjuju za provjeru znanja (obično kao kolokvij ili pismeni dio provjere znanja), tada je zbog sigurnosti najbolje organizirati rješavanje testova u jednoj od računalnih učionica na Fakultetu uz nadzor nastavnika. Testovi se sastoje od pitanja koja se nalaze u bazi pitanja (više o bazi pitanja i dostupnim vrstama pitanja možete pročitati u prethodnom poglavlju).
Test
Kada se test primjenjuje za provjeru znanja (koja će rezultirati ocjenom), pristup testu moguće je ograničiti samo na određene IP-adrese (npr. omogućiti pristup testu samo iz jedne od računalnih učionica), ograničiti datum i vrijeme kada će test biti dostupan te postaviti lozinku za pristup testu (najsigurnije je postaviti kombinaciju svih triju ograničenja).
Za dodavanje aktivnosti Test potrebno je odabrati:
Dodajte aktivnost ili resurs > Test
Prilikom stvaranja nove aktivnosti Test postavke su organizirane u sekcije: Opće postavke, Vrijeme, Ocjena, Raspored, Karakteristike pitanja, Postavke pregleda testa, Izgled, Dodatna ograničenja prilikom pokušaja, Sveobuhvatna povratna informacija, Zajedničke postavke modula i Ograniči dostupnost (neke od tih sekcija i postavki koje one sadrže ovdje će biti detaljno opisane, a druge ne).
Video upute kako izraditi aktivnost Test možete pogledati ovdje:
https://www.youtube-nocookie.com/embed/f9OHNrEOSjI?rel=0
Napomena: video će se otvoriti u novom prozoru vašeg preglednika!
Ime: naziv testa kako će ga vidjeti studenti na naslovnici e-kolegija.
Uvod: kratke upute studentima o tome što se od njih očekuje u testu. Napomena: ako postoji vremensko ili datumsko ograničenje to ne upisujete ovdje, već za to postoje polja u nastavku postavki gdje se to zadaje.
Test dostupan od: datum i vrijeme od kojeg će test biti dostupan studentima (moguće je koristiti se kalendarom za odabir datuma – ) – prvo dodati kvačicu lijevo od Omogući na kraju reda!
Test dostupan do: datum i vrijeme do kojeg će test biti dostupan studentima (moguće je koristiti se kalendarom za odabir datuma – ) – prvo dodati kvačicu lijevo od Omogući na kraju reda!
Vremensko ograničenje: raspoloživo vrijeme za rješavanje testa nakon započinjanja (trajanje u sekundama, minutama, danima, tjednima).
Kada vrijeme istekne: određuje što se događa ako student ne preda test prije nego što istekne vrijeme zadano u postavci Vremensko ograničenje (preporuka je da se uvijek ostavi vrijednost Započeti pokušaji rješavanja automatski se predaju). Ostale vrijednosti su Postoji razdoblje naknadne predaje kada se započeti pokušaji mogu predati, ali bez promjene odgovora (koja aktivira dodatnu postavku “Razdoblje naknadne predaje“), te vrijednost Test treba predati prije isteka vremena, inače se neće uvažiti koju nikako nemojte koristiti jer može uzrokovati gubitak podataka iz testova koji nisu predani unutar zadanog roka!
Razdoblje naknadne predaje: ako je u postavci Kada vrijeme istekne odabrana opcija Postoji razdoblje naknadne predaje kada se započeti pokušaji mogu predati, ali bez promjene odgovora, ovo označava dodatno vrijeme u kojem je predaja dopuštena.
Dopušteni broj pokušaja: može se odabrati vrijednost od 1 do 10 ili neograničeni broj pokušaja rješavanja testa.
Način ocjenjivanja: Kada su dopušteni višestruki pokušaji rješavanja testa, dostupni su sljedeći načini izračuna završne ocjene testa:
Nova stranica: postavka za paginaciju testa (zadana je vrijednost da je svako pitanje na zasebnoj stranici); preporuka je da za testove s manjim brojem pitanja zadate vrijednost Nikad, prikaži sva pitanja na jednoj stranici.
Način navigacije: Kada je omogućena sekvencijalna navigacija (odabirom vrijednosti “Sekvencijalno“, student mora proći kroz test u točno određenom redoslijedu i ne može se vratiti na prethodne stranice niti preskakati pitanja. Vrijednost “Slobodno” omogućava slobodnu navigaciju kroz test, uključujući vraćanje na prethodne stranice i preskakanje pitanja.
Izmiješaj redoslijed odgovora: zadana je (i poželjna) vrijednost Da.
Karakteristike pitanja: Neki od najčešće korištenih oblika su:
Adaptivni način rješavanja testa omogućava studentu višekratno odgovaranje na isto pitanje, čime je studentu omogućeno da iz drugoga ili trećega pokušaja osvoji dio bodova.
Razlika između adaptivnog načina i testa s višestrukim pokušajima odgovaranja na pitanje je u tome što kod adaptivnog testa ne postoji ograničenje koliko puta student može odgovarati na pojedino pitanje. Isto tako, prilikom svakog od tih pokušaja mogu se uključiti kazneni bodovi.
Kod testa s višestrukim pokušajima odgovaranja na pitanje student može odgovarati ovisno o broju savjeta koje je nastavnik upisao. Jednom kad odgovori ispravno ne može više pokušavati odgovoriti na pitanje dok kod adaptivnog ta mogućnost postoji.
Svaki pokušaj rješavanja testa nadograđuje se na prethodni: ako je uključen adaptivni način, onda je moguće zada
Postavke pregleda testa određuju što student može vidjeti prilikom (kasnijeg) pregleda testa.
Postavke pregleda teksta
Studentu se putem postavki pregleda testa može omogućiti uvid u:
Prikaži sliku studenta: ime i slika studenta prikazat će se na zaslonu pri rješavanju testa, kao i pri pregledu rezultata. To nastavniku olakšava provjeru identiteta prijavljenoga studenta prilikom rješavanja testa u učionici.
Lozinka za pristup testu: jednostavna lozinka koja se daje studentima neposredno prije rješavanja testa.
Ograniči pristup samo ovim IP-adresama: moguće je ograničiti pristup testu samo iz jedne od računalnih učionica na FFZG (IP-adrese pojedinih računalnih učionica moguće je saznati od administratora putem e-pošte na cpeu@ffzg.hr).
Zaštićen prozor web preglednika: Ako je odabrana vrijednost “Prozor preko cijelog ekrana s dijelom JavaScript sigurnosnih postavki“:
Zadana vrijednost je “Nema“.
Dopusti offline pokušaj rješavanja testa pomoću mobilne aplikacije: Ako je omogućeno, korisnik mobilne aplikacije može preuzeti test na uređaj i pokušati ga riješiti offline.
Napomena: Nije moguće riješiti test offline ako je za isti zadano vremensko ograničenje ili ako ima ograničenje pristupa (IP adresa). Zadana vrijednost je “Ne“.
Omogućuje zadavanje povratne informacije koja se prikazuje nakon rješavanja testa. Ovisno o dodatnim granicama ocjena (poput postotka ili broja) studentima će se prikazati različit tekst.
Nakon uređivanja svih potrebnih postavki testa potrebno je kliknuti na gumb Pohrani i vrati se na stranicu e-kolegija na dnu stranice.
Sve aktivnosti i resursi u postavkama imaju ovu sekciju, u kojoj je moguće urediti vidljivost aktivnosti / resursa studentima, ID broj aktivnosti / resursa te, ako aktivnost to podržava, postavke za grupni oblik nastave.
Dostupnost: moguće je zadati da se aktivnost / resurs ne prikazuje studentima (vrijednost “Skrij od studenata“). Zadana vrijednost je “Prikaži na naslovnici e-kolegija“.
ID broj: Postavljanje ID broja omogućava identifikaciju aktivnosti u svrhu računanja ocjena. Ako aktivnost nije obuhvaćena nekim oblikom ocjenjivanja, polje koje sadržava ID broj se može ostaviti praznim. ID se također može postaviti u alatu za ocjenjivanje, no može se uređivati jedino na stranici s postavkama određene aktivnosti. Zadano je ostavljeno prazno (bez vrijednosti).
Grupni oblik: Ova postavka ima 3 opcije:
Grupni način rada koji je zadan na razini e-kolegija je tada zadani način rada i za sve aktivnosti na tom e-kolegiju. Za svaku aktivnost koja podržava grupe također može se podesiti vlastiti grupni način rada, iako je isti zanemaren, tj. nadjačan od strane postavke na razini e-kolegija.
Upravo stvoreni test potrebno je pronaći na naslovnici e-kolegija i kliknuti na njega i potom na gumb Uredi test na sredini novootvorenog prozora.
Pitanja je moguće dodati klikom na poveznicu Dodaj i potom je moguće odabrati jedan od tri načina:
U svakome se testu mogu kombinirati različite kategorije pitanja. Pitanja se mogu ubacivati slučajnim odabirom sustava ili nastavnik može urediti cijeli test izravnim odabirom i dodavanjem pojedinačnih pitanja. Svako pitanje nosi određeni broj bodova koje nastavnik odredi. Za ocjenjivanje se primjenjuje skaliranje bodova (povezivanje bodova s ocjenama). Strelicama se mijenja raspored pojavljivanja pitanja u testu.
Uređivanje testa
Nakon što su postavljena pitanja koja će test sadržavati, potrebno je odrediti broj bodova koje pojedino pitanje nosi u tom testu jer se on ne mora slagati s bodovima koji su prethodno zadani. Kod nasumičnog odabira pitanja svim će pitanjima biti dodijeljen po 1 bod. Prema kategoriji, odnosno potkategoriji iz koje je odabrano pitanje nastavnik određuje broj bodova. Ukupna ocjena određuje se u postotku ostvarenih bodova od maksimalnoga broja bodova. U svakome trenutku nastavnik može promijeniti ocjenu ili bodove koje je sustav dodijelio nekom studentu u testu.
Sustav Omega za svaki riješeni test radi automatsku analizu testa i to prema studentima i prema pitanjima. Ta analiza može biti vrlo korisna nastavnicima, osobito za buduće testove.
Odabirom testa i prikaza svih pokušaja rješavanja testa moguće je pregledati analizu uspješnosti svakoga pojedinoga studenta.
Vidljivo je vrijeme koje je studentu bilo potrebno za rješavanje testa, ostvarena ukupna ocjena (broj bodova) kao i broj bodova za svako pojedino pitanje.
Klikom miša na ostvareni broj bodova na pojedinome pitanju pojavit će se odgovor koji je student upisao, tj. odabrao prilikom rješavanja testa.
U bloku Postavke > Administracija testa > Rezultati odabirom mogućnosti Odgovori prikazuje se analiza svakoga pojedinoga pitanja za svakog korisnika. Moguće je pregledati izvještaj za određene studente ovisno o statusu pokušaja rješavanja, primjerice samo studenata koji još uvijek rješavaju test, koji su završili test ili onih koji nikada nisu predali neki test.
Za pitanja vrste Kratki odgovor ili Esej, kod kojih su studenti samostalno upisivali odgovore, prikazani su svi upisani odgovori. Pored svakoga odgovora može se prikazati tekst pitanja i traženi odgovor. Svi stupci mogu se smanjiti i povećati uporabom znaka –, odnosno +, čime se može postići preglednost izvještaja.
Opisani izvještaji mogu se izvesti za što je iz padajućeg izbornika potrebno odabrati željeni oblik podataka u polju Preuzmi podatke iz ove tablice kao, a potom kliknuti na gumb Preuzimanje.
Nastavnik može pregledati i Statistiku rješavanja testa. U tom izvještaju za svako pitanje izračunato je nekoliko indeksa i koeficijenata.
Statistika za pojedino pitanje
Indeks složenosti pitanja (Facility index (%Correct))
Mjerilo složenosti pitanja dobije se dijeljenjem ukupnoga broja osvojenih bodova i mogućega broja bodova za to pitanje, dakle prosjek bodova za određeno pitanje. Što je postotak veći, veće su šanse da studenti na to pitanje odgovore ispravno.
Standardna devijacija (Standard Deviation)
Standardna devijacija (odstupanje) mjeri razliku između ukupnoga broja danih odgovora. Što više različitih odgovora studenti daju, odstupanje će biti veće, a u slučaju kada bi svi studenti odgovorili jednako, SD bi bio jednak nuli.
Rezultat dobiven pogađanjem odgovora (Random guess score)
Broj bodova koje studenti mogu osvojiti slučajnim pogađanjem odgovora. Ovisi o vrsti pitanja.
Željena težina (Intended question weight)
Kolika je bila željena važnost rezultata tog pitanja u određivanju konačne ocjene testa.
Efektivna (ostvarena) težina (Effective question weight)
Procjena koliko neko pitanje određuje konačnu ocjenu testa.
Razlikovni indeks (Discrimination index)
Razlikovni indeks označava razlike među studentima. Prikazuje odnos između uspjeha na pojedinome pitanju i uspjeha na cijelome testu, a može imati vrijednosti između -100% i 100%. Rezultat od 0 do 100% znači da su studenti koji su dobro odgovorili na to pitanje ujedno imali i dobar uspjeh na testu. Rezultat od -100% do 0 znači da su na to pitanje dobro odgovorili studenti koji su inače loše riješili test. Uglavnom to znači da su studenti pogađali odgovor na to pitanje, a ne da su pokazali stvarno znanje.
Taj indeks uzima u obzir samo gornju i donju trećinu studenata dok razlikovni koeficijent uzima u obzir rezultate svih studenata.
Razlikovni koeficijent (Discriminative efficiency)
Razlikovni koeficijent još je jedna od mjera kako razlikovati lošije i bolje studente. Računa se isto kao i razlikovni indeks, ali za izračun rezultata uzima u obzir sve studente, a ne samo najbolju i najlošiju trećinu studenata.
Analiza strukture testa
Dovršenost aktivnosti: Zahtijeva od studenta dovršetak (ili ne-dovršetak) druge aktivnosti.
Datum: Ograničenje dostupnosti do (ili od) zadanog datuma i vremena. Ako želite ograničiti dostupnost i OD i DO zadanog datuma i vremena, morate postaviti 2 odvojena uvjeta (od kada u jednom uvjetu i do kada u drugome). Napomena vezana uz vrijeme: pripazite, ako ste zadali da je nešto dostupno do 01.05.2020. u 00:00, tada je to dostupno do 30.04.2020. u 23:59, a ne cijeli dan do ponoći 01.05.2020.!
Ocjena: Ograničenje prema ostvarenoj ocjeni na nekoj drugoj, prethodno dovršenoj aktivnosti (uvjet može biti viša ili niža ocjena).
Korisnički profil: Ograničenje prema vrijednostima u poljima korisničkog profila pojedinog korisnika (npr. na osnovu adrese e-pošte korisnika).
Skup ograničenja: Skup prethodno opisanih ograničenja, ali ulančanih uz primjenu složene logike.
Ako je omogućeno, prati se dovršenost aktivnosti, bilo ručno ili automatski, ovisno o određenim uvjetima. Mogu se zadati višestruki uvjeti, ovisno o potrebama. Ako postavite višestruke uvjete, tada se aktivnost smatra dovršenom samo kada su postignuti SVI uvjeti.
Kvačica kraj imena aktivnosti na naslovnici e-kolegija označava je li neka aktivnost dovršena.
Praćenje dovršenosti:
Ako je u postavkama praćenja dovršenosti odabrano Prikaži ovu aktivnost kao dovršenu nakon ispunjenja uvjeta, ovo su dostupne postavke: